In de serie CoroNasleep vertellen mensen uit de sector over de impact van de coronacrisis op hun werk en werkomgeving. Deel 5: Angelique de Vos."/>

Angelique de Vos: ‘Wij zien een verschuiving in werkzaamheden'

‹ Terug naar overzicht

Nog niet zo lang geleden was Corona voor velen alleen nog de naam van een hip biertje. We konden niet vermoeden dat door de uitbraak van het coronavirus veel bedrijven in zwaar weer zouden terechtkomen. In de serie CoroNasleep vertellen mensen uit de sector over de impact van de coronacrisis op hun werk en werkomgeving. Deel 5: Angelique de Vos.

Angelique de Vos (rechts) met van links naar rechts Anton van der Maden, Rick de Vos en Elanda de Vos: “Om te weten hoe het volgend jaar gaat, heb je een glazen bol nodig.”

Naam: Angelique de Vos (27)
Functie: Vervoersmanager
Bedrijf: Zand- en grindhandel en transportbedrijf VoTra

Voor zand- en grindhandel en transportbedrijf VoTra uit Den Bommel is deze coronacrisis een onderdeel van een enorm stormachtige periode die eind vorige jaar begon. 

Met het overlijden van eigenaar Dick de Vos verloor het kleine familiebedrijf eind 2019 zijn drijvende kracht. Dicks plek in het team werd ingevuld door zijn dochter Angelique en samen met moeder Elanda, broer Rick en chauffeur Anton van der Maden zetten zij het bedrijf voort. Een stormachtige tijd om alles op koers te houden waarna het coronavirus zich snel aandroeg. “Eerst leek het wel mee te vallen met het virus, en kregen wij er ook maar weinig van mee. Het was een soort van ver-van-mijn-bedshow”, schetst Angelique de Vos de eerste maanden op haar nieuwe werkplek. “Dat veranderde natuurlijk toen heel Nederland op slot ging.” 

Angelique de Vos: meer werk op de loswal

Het coronavirus trof VoTra gelukkig niet heel hard. “Met ons transportbedrijf rijden wij voor derden, en hebben wij ons eigen werk vanaf de loswal. Dit jaar zien wij een verschuiving in deze werkzaamheden”, vertelt De Vos. “Het werk voor derden wordt wat minder en onze eigen handel trekt aan. Meer bouwbedrijven, zzp’ers en particulieren weten de weg naar ons bedrijf te vinden. Wij hebben aanmerkelijk meer werk op onze loswal. Dat komt ook doordat we na het overlijden van mijn vader het werk anders hebben ingedeeld en de loswal nu de hele dag geopend is.” 

Toekomst

De Vos is een makkelijke, enthousiaste spreker, maar als zij een blik op de toekomst moet werpen, wordt ze toch wat stiller. “Die toekomst hangt zo af van wat de overheid aan maatregelen neemt en hoe het virus zich verder ontwikkelt… Wij hebben geen steun nodig gehad. Tot dusver zijn wij er dus best goed doorheen gefietst. Nee, om te weten hoe het volgend jaar gaat, heb je een glazen bol nodig.” 

Alles op z’n tijd

En op het pad van de waarzeggerij begeeft Angelique zich beslist niet. Op grond van die onzekerheid staat de auto van haar overleden vader, een DAF XF nog stil. “In deze tijd vinden wij het niet verstandig om daar een vaste chauffeur voor te zoeken. Maar wellicht is er een zzp’er die er een aantal dagen per week op zou willen rijden als er werk is… Met mijn broer Rick bespreek ik het weleens, maar we zijn er nog niet uit. Alles op zijn tijd dan maar. Voorlopig maken we nu meer omzet met twee auto’s dan vorig jaar met drie, dankzij de groeiende omzet op de loswal.” 

Het zijn spannende tijden voor het kleine transportbedrijf, maar De Vos heeft geen spijt van haar overstap. “Nog geen minuut.”