BP-innovatie ondersteunt VSDV’s reis naar duurzamer transport
Van Straalen de Vries Transport (VSDV), gevestigd in Nederland, met 1.200 medewerkers en 700 vrachtwagens, is een zwaargewicht binnen de transportindustrie. Hoe helpt bp hen om de stevige ambities voor duurzamer transport te realiseren?
VSDV is er trots op voorop te lopen in duurzaamheid. De vastberadenheid van het bedrijf om milieuvriendelijkere manieren te vinden om goederen te vervoeren, zit in hun DNA. Zoals Erwin Keizer, Projectmanager Duurzaamheid en voormalig CFO, uitlegt: “Zestien jaar geleden hadden we al onze eerste elektrische vrachtwagen op de weg. Ja, dat was destijds echt pionieren. “We hebben nu zeventien elektrische vrachtwagens rondrijden.”
Voorbereiden op zero-emissie zones
De elektrische vrachtwagens van VSDV zijn verantwoordelijk voor de last-mile leveringen in verschillende stadscentra in Nederland. Tegen 2025 worden zero-emissie zones ingevoerd in veel Nederlandse steden en om voorop te blijven lopen, is er een groeiende druk op transportbedrijven en hun klanten om duurzamer te worden. Met dit in gedachten richt VSDV zich niet alleen op elektriciteit. Ze hebben nu ongeveer 140 vrachtwagens in de vloot die uitsluitend op HVO rijden en 15 aangedreven door bio-LNG.
Langdurige samenwerking met bp
Om hun voortdurende zoektocht naar duurzamere oplossingen te ondersteunen, is VSDV blij een gelijkgestemde brandstofpartner als bp aan hun zijde te hebben. De vooruitstrevende benadering van bp helpt innovatie mogelijk te maken voor hun klanten: proactief, en in staat om mee te denken door plaats te nemen náást de klant in plaats van er tegenover. bp heeft de flexibiliteit om wagenparken met een gemixte brandstofmix te ondersteunen met expertise in elektriciteit, benzine, diesel, LPG en alternatieve brandstoffen zoals HVO of bio-LNG. Dit gebeurt voornamelijk via bp’s eigen netwerk of een mix met bp’s acceptatiepartners.
Erwin Keizer zegt enthousiast: “We hebben een erg goede relatie met bp die teruggaat tot 2004. bp levert ons uitstekende kwaliteitsproducten tegen een goede prijs. En uiteindelijk is dat waar het om draait. Het is fijn om met een betrouwbare partner als bp samen te werken. Vooral als je, zoals wij, jaarlijks miljoenen liters brandstof koopt. “We hechten ook aan langdurige relaties, want als je kunt samenwerken, wordt het een win-winsituatie. We waarderen ook de ondersteuning in de software, bp FleetExpert. Tot slot gebruiken we bp-tankpassen met ‘PIN-optie D’. De tankkaart is gekoppeld aan de vrachtwagen en elke chauffeur die een chauffeurscode/PIN-code combinatie heeft, kan het voertuig in kwestie besturen.”
Het belang van samenwerking
Keizer is ervan overtuigd dat samenwerking de weg vooruit is voor duurzame logistiek. “Supermarktketens zeggen al: als je in de stad rijdt voor een andere supermarktketen met één van onze vrachtwagens, is dat toegestaan. Dit was vijf jaar geleden ondenkbaar. We werken ook aan gedeeld laden. Verschillende vervoerders kunnen dan samen laden.”
Deze veranderende mindset opent spannende mogelijkheden voor een nieuw, efficiënter en duurzamer werkmodel gebaseerd op echte samenwerking tussen verschillende vervoerders. Door middelen te delen, worden de bezorgnetwerken van alle betrokken bedrijven plotseling uitgebreid, wat betekent: een betere service voor consumenten en minder afgelegde kilometers in totaal.
Waterstof is de toekomst voor zwaar transport
Volgens Keizer is de richting voor de industrie duidelijk. Hij gelooft dat langere afstanden van 300-400 kilometer in Nederland op termijn allemaal elektrisch gereden worden, terwijl zwaar transport uiteindelijk op waterstof zal rijden. Waterstof begint al op de markt te komen, hoewel deze nieuwe brandstof momenteel nog duur is, wat voor de meesten afschrikwekkend werkt. Ook de eerste vrachtwagens op waterstof rollen nog maar nét van de band af. Er is een algemene overtuiging dat de prijzen moeten dalen om waterstof een kans te geven. Met hun pioniersgeest is het dan ook geen verrassing dat VSDV al kijkt naar de mogelijkheid voertuig op waterstof op proef te nemen.